Passief cultuur beleven is volop mogelijk.  Wat is er mooier dan zelf (aktief) iets aan "cultuur" te doen! Kunst kan veel in mensen losmaken, zonder dat er woorden nodig zijn. Het is mogelijk om de "kunstenaar" in jezelf te doen ontluiken. Want onder kunst kunnen we ook verstaan: grenzen verleggen, tot nieuwe inzichten komen, ontdekken dat je levens-ruimte groter en breder is dan je eerst dacht. Cultuur kan daarom heel dichtbij zijn: bij jezelf. Om dat te beleven is een bijzondere ervaring.

Poëzie

Poëzie

Ontwikkelen van je creativiteit, gedichten schrijven, schilderen en presenteren. De leerlingen maken kennis met gedichten, en worden gestimuleerd hun eigen creativiteit te ontwikkelen. Ze gaan zelf gedichten schrijven, iedereen zal verwonderd zijn over de creaties! Daarna gaan zij de gedichten verbeelden, schilderend, tekenend. Ook dragen ze hun gedichten voor. Als de school niet over het juiste materiaal beschikt kan daar voor gezorgd worden. Ook is er de mogelijkheid om posters of een boekje te laten maken.

Poëzie en schilderen

Poëzie en schilderen

Ontwikkelen van je creativiteit, gedichten schrijven,schilderen en presenteren. De leerlingen maken kennis met gedichten, en worden gestimuleerd hun eigen creativiteit te ontwikkelen. Ze gaan zelf gedichten schrijven, iedereen zal verwonderd zijn over de creaties! Daarna gaan zij de gedichten verbeelden, schilderend, tekenend. Ook dragen ze hun gedichten voor. Als de school niet over het juiste materiaal beschikt kan daar voor gezorgd worden.
Workshop Adem en klank, spelen met je stem

Workshop Adem en klank, spelen met je stem

Op een ander manier met zingen bezig zijn en op een speelse en natuurlijke manier je stem gebruiken. Stemspelletjes, adem, klankimprovisaties. Het plezier en de vreugde van het zingen staan voorop. In plaats van steeds maar méér woorden te gebruiken wordt teruggegaan naar de essentie van woorden: geluid! Dit gebeurt met behulp van klankspelletjes en improvisaties. Het zingen vanuit klanken is heel concreet, je geeft direct uitdrukking aan wat je innerlijk ervaart. Een goede ademhalingtechniek is hier bij van belang. Ervaring is niet nodig. Stapsgewijs komende verschillende kwaliteiten van de stem aan bod en maak je kennis met innerlijke oefeningen om deze aspecten goed te verzorgen. De volgende onderdelen komen aan bod:
  • Muzikale gesprekken
  • Klankcomposities
  • Het zingen van een meerstemmig lied

Workshop Zang

Je stem gebruiken, durven zingen. Je gaat aan de slag met een lied wat je leuk vindt, je werkt aan ademsteun, expressie, een volle klank en presentatie. We maken een mooie opname van je lied, en het komt op een cd! Je staat versteld hoe mooi het gaat klinken, in een korte tijd.

Adem en klank voor kinderen

Deze tijd is een uitdaging, voor zowel volwassenen als kinderen. Kinderen hebben een vol programma, hun dagen zijn vaak van de vroege ochtend tot de avond gevuld. Er is weinig tijd om niets te doen, even rust te vinden. Te ontspannen. Hoe kan een kind tot zichzelf komen? De schooldag beginnen (of eindigen) met adem en klank is een heel mooie en bijzondere vorm.

De resultaten

Meer ruimte, rust en ontspanning. Je voelt je wakker. Aanwezig. Dat geeft zelfvertrouwen, vertrouwen vanuit je zelf. Je voelt je gezien en gehoord. Meer aandacht voor de ander. Ontwikkelen van compassie. Je luistert beter. Samenwerking gaat gemakkelijker, is stromend en creatief. Iedereen is meer zichzelf, minder kuddegedrag, meer eigenheid, ontwikkelen van zelfstandigheid.